ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ

ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ

free counters

NEW!!!! Τελευταίο τεύχος ΣΕΙΡΗΝΑΣ 05-04-2010

Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2010

ΦΛΕΒΑΡΗΣ

Τι θα λέγατε να φρεσκάρουμε λίγο τη μνήμη μας με μια αναφορά σε αυτόν τον ενδιαφέροντα και τρελούτσικο μήνα:
``````````Φ Ε Β Ρ Ο Υ Α Ρ Ι Ο Σ``````````````
Το όνομα του (κοινώς Φλεβάρης) προέρχεται από τη λατινική λέξη februare (=εξαγνίζω), που σημαίνει καθαρτήρια γιορτή, γιατί κατά την διάρκεια του γίνονταν στη Ρώμη γιορτές θρησκευτικού καθαρμού και εξαγνισμού. Επίσης λέγεται Φλιάρης, Κουτσουφλέβαρος ή Κουτσός, Κούντουρος ή Κούτσουρος (δηλ. με κομμένη την ουρά, Πόντος), Κουτσούκης ή Μικρός (Κύπρος) και Κλαδευτής. Από το 46 π.Χ. οπότε καθιερώθηκε το Ιουλιανό ημερολόγιο, οι ημέρες του μήνα αυτού, από 30 περιορίστηκαν σε 29, ενώ κατά την εποχή του Αυγούστου μειώθηκαν κατά μια ακόμη ημέρα, η οποία προστέθηκε στο μήνα Αύγουστο, για να τιμηθεί ο αυτοκράτορας. Για να συντονιστεί το ημερολόγιο των 365 ημερών προς το ηλιακό έτος, καθιερώθηκε η αύξηση των ημερών του Φεβρουαρίου κατά μια, κάθε 4 χρόνια. Τότε λέμε πως η χρονιά είναι δίσεκτη. Το δίσεκτο έτος, θεωρείται από το λαό μας κακότυχο, γι' αυτό δεν πρέπει να φυτεύουν αμπέλια οι γεωργοί ούτε να γίνονται γάμοι ούτε να χτίζονται σπίτια.
ΕΡΓΑΣΙΕΣ: Φυτεύουν πατάτες- Προετοιμάζουν τα χωράφια για να σπείρουν ανοιξιάτικα σιτηρά & ενισχύουν τα φθινοπωρινά, λιπαίνοντάς τα-Κλαδεύουν αμπέλια & δέντρα.-Καθαρισμός μαντριών-Συντήρηση κοπριάς σε λάκκους.-Σβάρνισμα χωραφιών.
ΕΘΙΜΑ-ΠΡΟΛΗΨΕΙΣ:
ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΕΙΣ. Το πιο χαρακτηριστικό στοιχείο της αποκριάς.
ΜΠΟΥΛΕΣ & ΓΕΝΙΤΣΑΡΟΙ (Νάουσα): Ένα έθιμο με βαθιές ρίζες, που στο πέρασμα της μακραίωνης ιστορίας του ενσωμάτωσε στοιχεία της τοπικής παράδοσης και των ηρωικών αγώνων-
ΓΕΡΟΙ & ΚΟΡΕΛΕΣ (Σκύρος). Τοπικός μύθος ο οποίος λέει: Ήταν κάποτε ένας γέρος με τη γριά του κι είχαν πολλά κατσίκια. Όμως μια νύχτα του χειμώνα έπεσε στο βουνό χιόνι κι άγρια παγωνιά κι όλα τα κατσίκια ψόφησαν. Στην απελπισία τους οι βοσκοί ζώστηκαν τα κουδούνια των νεκρών ζώων και ροβόλησαν τις δύσβατες πλαγιές του βουνού μέχρι τη Χώρα. Με το κτύπο των κουδουνιών έφεραν στους χωριανούς τους το μήνυμα της καταστροφής. Από τότε κρατούν το έθιμο.
«ΜΠΑΜΠΟΥΓΕΡΑ» (Δράμα): Στην Καλή Βρύση πρωταγωνιστούν τα "Μπαμπούγερα", άντρες μεταμφιεσμένοι ζωόμορφα, ζωσμένοι βαριά κουδούνια. Με το πέρας της τελετής του αγιασμού τα Μπαμπούγερα έχουν ήδη συγκεντρωθεί έξω από την εκκλησία και με την εντυπωσιακή και θορυβώδη παρουσία τους κυριαρχούν σ' όλο το χωριό την ημέρα των Θεοφανίων και τις δύο επόμενες (6-8 Ιανουαρίου).
ΚΑΛΟΓΕΡΟΣ (=Καλός γέρος). Θρακικό δρώμενο (στη Βιζύη) τη Δευτέρα της Tυρινής.
ΟΙ «ΦΑΝΟΙ ΤΗΣ ΚΟΖΑΝΗΣ». Ένα διονυσιακό έθιμο, που αναβιώνει την Αποκριά στην Κοζάνη είναι ο Φανός.
ΧΑΣΚΑΣ ή ΧΑΣΚΑΡΗΣ ή ΧΑΨΑΡΟΣ ή ΧΑΨΑΛΟΣ (Πανελλήνιο). Το πιο διασκεδαστικό έθιμο. Ένα παιχνίδι με αβγό καθαρισμένο, σπανιότερα ακαθάριστο.
ΑΛΕΥΡΟΜΟΥΤΖΟΥΡΩΜΑΤΑ (Γαλαξίδι). Στο Γαλαξίδι την Καθαρά Δευτέρα δεν παίζουν με σερπαντίνες και χαρτοπόλεμο, αλλά παίζουν "αλευροπόλεμο" με βασικό υλικό το αλεύρι.
ΜΠΟΥΡΑΝΙ (Τίρναβος). Διονυσιακό έθιμο. Μια αλάδωτη χορτόσουπα που ετοιμάζεται και μοιράζεται με τη συνοδεία άσεμνων τραγουδιών και τολμηρών χειρονομιών.
ΒΛΑΧΙΚΟΣ ΓΑΜΟΣ (Θήβα). Η Θήβα φημίζεται για την αναπαράσταση του Βλάχικου Γάμου, κάθε Καθαρή Δευτέρα. Είναι ένα έθιμο που φθάνει στις ημέρες μας από το 1830 περίπου, μετά την απελευθέρωση των ορεινών περιοχών. Οι Βλάχοι, δηλ. οι τσοπάνηδες από την Μακεδονία, την Ήπειρο, Θεσσαλία και Ρούμελη, εγκατέλειψαν τότε την άγονη γη τους και βρήκαν γόνιμο έδαφος νοτιότερα. Το έθιμο αφομοιώθηκε και διατηρήθηκε μόνο στην Θήβα, την πατρίδα του Διονύσου. Πιστεύεται ότι ο Βλάχικος γάμος είναι κατάλοιπο Διονυσιακής Παράδοσης, (Πομπή, Πυρρίχιος χορός, Βακχευόμενος Σάτυρος ) στους βλάχους της Πίνδου.
ΤΟΥ ΚΟΥΤΡΟΥΛΗ Ο ΓΑΜΟΣ (Μεθώνη). Ανάμνηση πραγματικού γάμου, που έγινε στην πόλη αυτή πριν από αιώνες..
Η ΜΟΝΟΗΜΕΡΗ ΚΛΩΣΤΗ (Βάρος Λήμνου). Γύρω στα 1916, μια ξαφνική αρρώστια έπληξε το Βάρος. Την αποκάλεσαν πανούκλα και θέριζε πραγματικά.«ΜΠΡΑΜΔΕΣ» ή «ΟΙ ΚΑΛΕΣ» (Σκόπελος). Οι πιο αριστοκρατικές μεταμφιέσεις του νησιού. Φορούν τοπικές ενδυμασίες (φουστανέλες, βράκες, τουαλέτες εποχής…) και πολλά εξαρτήματα. Γυρίζουν από γειτονιά σε γειτονιά και τραγουδούν το επικό τραγούδι της «Βλάχας».
ΤΟ ΚΑΡΝΑΒΑΛΙ ΤΗΣ ΠΑΤΡΑΣ-ΓΙΟΡΤΕΣ-ΣΥΜΟΓΙΟΡΤΑ1)Ο Άγιος Τρύφων (1/2). Προστατεύει τα αμπέλια & τους αγρούς από τα τρωκτικά2) Η Παναγία η Υπαπαντή (2/2). Προστατεύει μυλωνάδες & αγρότες. Λένε στην ΑΙΤΩΛΙΑ: Ό,τι καιρό κάνει της Υπαπαντής, τέτοιο καιρό θα κάνει τις επόμενες 40 μέρες.3) Ο Άγιος Συμεών (3/2). Οι έγκυες την ημέρα αυτή δε δούλευαν για μη σημαδευτούν τα παιδιά στην κοιλιά τους.
ΤΣΙΚΝΟΠΕΜΠΤΗ. Είναι η Πέμπτη της Κρεατινής, που κάθε σπίτι ήθελε να «τσικνώσει τη γωνιά του», να ψήσει δηλαδή κρέας και η τσίκνα να απλωθεί ολόγυρα. Σήμερα, βέβαια, είναι απλά μία ακόμη ευκαιρία για διασκέδαση.
ΠΑΡΟΙΜΙΕΣ:«Του Φλεβάρη είπαν να βρέξει και λησμόνησε να πάψει»
«Ο Φλεβάρης κι αν φλεβίσει, καλοκαίρι θα μυρίσει. Μα αν τύχει και θυμώσει, μες το χιόνι θα σε χώσει»
«Φλεβάρης, κουτσοφλέβαρος και του τσαπιού ο μήνας»
«Ο Φλεβάρης με νερό, κουτσός μπαίνει στο χορό».

ΚΑΙ ΜΗΝ ΞΕΧΝΑΤΕ ΤΑ ΑΝΑΚΑΤΩΣΑΡΙΑ ΣΤΑ ΓΡΕΒΕΝΑ

ΑΝΑΚΑΤΩΣΑΡΙΑ 2010

10 ΧΡΟΝΙΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ

http://www.anakatosaria.gr

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

ΓΙΑ ΜΕΝΑ

Η φωτογραφία μου
ΜΕΓΑΛΟ ΣΕΙΡΗΝΙ, ΓΡΕΒΕΝΑ, Greece
fbazakas@yahoo.gr

Fotis Bazakas

view source print?

view source print?

Posts & Comments stat..

Αναγνώστες

ΑΡΧΕΙΟ BLOG

ΣΕΙΡΗΝΑ ΚΕΙΜΕΝΟ

Αθλητικός Όμιλος

Μεγάλου Σειρηνίου

«ΣΕΙΡΗΝΑ»

1992-2009. Ένας κύκλος 17ετών έκλεισε (;)

Ο Αθλητικός Όμιλος Μεγάλου Σειρηνίου «ΣΕΙΡΗΝΑ» ιδρύθηκε ως σωματείο το 1967. Η επίσημη αγωνιστική δράση της ομάδας χωρίζετε σε 3 περιόδους: 1972-1978, 1982-1991 και 1992-2009.

Δεκαετίες ‘70 και ‘80

Την πρώτη περίοδο (1972-1978) η Σειρήνα έπαιξε στην τότε ΕΠΣ Βορειοδυτικής Μακεδονίας κάνοντας μεγάλη πορεία με αποκορύφωμα την κατάκτηση του πρωταθλήματος της Γ΄ Κατηγορίας –αήττητη- το 1974.

Η δεύτερη περίοδος αρχίζει από το 1982, στη νέα ΕΠΣ Γρεβενών μέχρι το τέλος της δεκαετίας του ’80 όταν η ομάδα έπεσε σε παρακμή κυρίως λόγω της αποχώρησης πολλών παιχτών οι περισσότεροι από τους οποίους μετανάστευσαν στη Γερμανία. Έτσι η Σειρήνα παρά τις προσπάθειες των υπόλοιπων ποδοσφαιριστών (Κώστας Κόκκινος, Φώτης Φαρμάκης, Μήτσιος Βάιος κ.ά.) βρέθηκε το 1991 στη Β’ Κατηγορία.

Ποδοσφαιρομάνα

Κύριο χαρακτηριστικό αυτών των 2 δεκαετιών είναι η ανάδειξη σπουδαίων ποδοσφαιριστών. Αρκετοί από αυτούς έπαιξαν στις μεγάλες κατηγορίες των εθνικών πρωταθλημάτων: Γιώργος Βαζάκας, Γιώργος Κουκουτσέλας, Βαγγέλης Μπόζιαρης, Γιώργος Κούσκορας, Στέργιος Κιούρκας ή έπαιξαν σημαντικό ρόλο στο γρεβενιώτικο ποδόσφαιρο με την συμμετοχή τους στον Πυρσό: Φώτης Φαρμάκης, Σταύρος Ελευθεριάδης, Κώστας Μπόζιαρης, Μπάμπης Μπόζιαρης και αρκετοί άλλοι.

1992-2009

Με την είσοδο της δεκαετίας του ’90 η Σειρήνα μπήκε στην τρίτη και σημαντικότερη περίοδο όπου πρωταγωνιστούσε στα πρωταθλήματα της Α’ ερασιτεχνικής (1 πρωτάθλημα το 1999, 1 κύπελο το 2002, 3 τελικοί κυπέλου και πλασάρισμα σχεδόν κάθε χρόνο στην πρώτη τετράδα του πρωταθλήματος).

Την περίοδο αυτή οι παίχτες που αναδείχθηκαν και έπαιξαν ή παίζουν σε μεγάλες κατηγορίες ή στον Πυρσό είναι οι: Δημήτρης Τσιάτσιος, Γιάννης Κουκουτσέλας, Αντώνης και Γιάννης Ισαακίδης, Σαράντης Μπαλντούμης, Βαγγέλης Καλαμπούκας, Δημήτρης Καρεπίδης, Γιώργος Ασλανίδης, Γιώργος Τσιάτσιος, Παναγιώτης Κουκουτσέλας και οι Σούλης Φαλτάκας, Γιάννης Ίττης.

Παρόλο που η ομάδα αυτά τα χρόνια στηρίχτηκε σε παίχτες από το Σειρήνι πρέπει να αναγνωρίσουμε και τη μεγάλη προσφορά ποδοσφαιριστών που ήρθαν και έγραψαν τη δική τους ιστορία στη Σειρήνα. Ενδεικτικά αναφέρονται οι: Αντώνης Γκρισπάνης, Βασίλης Μπατακόιας, Χάρης Ιορδανίδης, Γιώργος Ταμπακάκος, Χρήστος Αναστασίου, Νίκος Τόλης, Γιώργος Μιχόπουλος, Σαράντης Γρίδας.

Οι δύο σημαντικότεροι συντελεστές αυτής της μεγάλης πορείας της Σειρήνας αυτών των 15 ετών ήταν οι δύο προπονητές της, ο Κώστας Σαΐτης, που κάθισε στο πάγκο για 7 ολόκληρα χρόνια και ο Γιώργος Κούσκορας που τον διαδέχτηκε για άλλα 7 χρόνια! Και οι δύο λάτρεις του επιθετικού ποδοσφαίρου συνέβαλαν στο να θεωρείται η Σειρήνα από τους φιλάθλους του Νομού μας ως μία από τις ομάδες που παίζουν το καλύτερο ποδόσφαιρο.

Φυσικά τεράστια ήταν η συμβολή των υπόλοιπων ποδοσφαιριστών όπως και των διοικητικών παραγόντων που παρείχαν τις υπηρεσίες τους στην ομάδα.

Από δω και πέρα η ομάδα πρέπει να συνεχίσει το δρόμο της συνεκτιμώντας τα νέα δεδομένα. Οι υπεύθυνοι της ομάδας πρέπει να λάβουν υπόψη ότι τα παιδιά στο χωριό λιγοστεύουν και ότι σήμερα οι νέοι δε μαθαίνουν ποδόσφαιρο στις αλάνες αλλά στις οργανωμένες «Ακαδημίες».

Με τη βοήθεια όλων των φιλάθλων του χωριού η Σειρήνα θα τα καταφέρει.